Svar: Hjælp til søvn og måltider

6. oktober 2022

Alder:
6 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - som jeg naturligvis meget gerne vil besvare:)

Det lyder som om, at lillepigen trives, og det har været en god beslutning at gå over til flaske. Hun er en super glad pige, som følger rigtig godt med og er meget nysgerrig på verden, det er rigtig dejligt.

Det er også rigtig godt, at I er begyndt med skemad - og ja, det lyder som om, at hun skal øges i måltider nu. Hun bliver 6 måneder lige om lidt, og det vil være rigtig godt, hvis du nu kan begynde at give hende skemad 2 gange dagligt (frokost og aften), og derefter øge hende til 3 måltider - morgen, frokost og aften. Og når hun så bliver 6 måneder, så skal hun også tilbydes mellemmåltider.

Netop skemaden og tidspunktet for måltiderne vil naturligt være med til at påvirke hendes rytme. Du fortæller, at hun ofte kan sove en lidt længere lur i barnevognen, og I må meget gerne arbejde på, at hun får en lidt længere lur dagligt - gerne middagsluren, da det lyder til at være denne lur, som allerede ofte er længst. De øvrige lure må gerne være korte, det er helt fint, det regulerer hun selv.

Hun vil sandsynligvis trives med en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes flasken, før hun skal sove igen.

Det vil sige, at en dagsplan, som I stille og roligt kan arbejde hen imod, kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre indtil ca. 6.30, hvor dagen begynder stille og roligt.

I leger, hygger, tumler, pludrer...

Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød, tilbydes også gerne lidt frisk blød frugt i hånden at sutte og gnaske på, samt vand af kop.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur

I leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 11: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, suppleres gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at sutte og gnaske på selv. Vand af kop.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Flaske og puttes til middagslur måske ca. kl 12 - det afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren er, og hvad tid hun står op fra den. Må meget gerne trilles tur i barnevognen, så hun her hjælpes til at sove sit længste søvnstræk.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Eftermiddag 15.30-16: Flaske og puttes til dagens 3. lur - igen afhænger tidspunktet af, hvornår hun er stået op af sin middagslur.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og de grøntsasger, som I naturligt spiser. Suppleres også her gerne med mad i hånden, som ristede rugbrødsbjælker og agurk. Vand af kop.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20 til som nu

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Midt nat 03: Lille flaske, men i takt med at skemaden øges, og hun spiser mere og drikker mere og mere vand af kop, så vil denne flaske ofte kunne undværes. Hvis hun vågner og melder sig, er det derfor lige nu nok et reelt behov, men hen af vejen vil det være rigtig godt, at hun kan sove 5-6 timer uden mælk om natten f.eks. fra kl. 23.30 til 05.. det vil være et realistisk mål.

Jeg foreslår, at I prøver at give hende en drømmeflaske sen aften, før I selv går i seng, hvis I kan holde jer vågne til ca. 23-23.30 - for at se om hun så kan undvære flasken, som hun lige nu får 00.30 og på den måde også rykke tidspunktet lidt frem, begynde at sove igennem efter midnat og så først få flaske tidlig morgen.. Hvis det ikke lykkes, og hun og I trives bedre med, at hun vågner af sig selv og får flaske kl. 00.30, så bibeholder I naturligt bare dette. Så vil hun måske i takt med, at hun spiser mere og bliver mere fyldt op med både mad og vand/mælk i løbet af dagen, måske af sig selv begynde at sove igennem til næste morgen tidlig, hvor hun så kan få flaske igen - måske omkring kl. 05-06 i stedet for kl. 04 som nu. I må se, hvad tiden bringer:)

Du skriver, at hun typisk får mad med 2.5-3 timers mellemrum. Når hun begynder med skemad og vand af kop, så vil hun naturligt ikke behøve flaskerne helt så hyppigt, som tilfældet er lige nu. Derfor vil det være rigtig fint, at flaskerne begynder at ligge med ca. 3.5-4 timers mellemrum. Det giver samtidig god plads til skemad og vand i maven - og samtidig mulighed for at give flaske i forbindelse med putning. Der bliver naturligt tid mellem skemad/vand - og flaske. Netop for at der lige nu er plads i maven til begge dele.

Hun vil sandsynligvis have behov for ca. 6 (evt. 7) flasker i døgnet lige nu, men ...

Annonce

... i takt med at antallet af måltider øges, og hun bliver bedre til at drikke vand af kop, så vil flasken midt nat kunne trappes ud, og stille og roligt vil mellemmåltider også erstatte flasken formiddag og eftermiddag, så når hun bliver 7 måneder, vil hun sandsynligvis trives med 4 flasker i døgnet (tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften).

Om 120 ml er nok - ja, det kan det godt være. Det afhænger naturligt af, hvor meget hun i øvrigt spiser og drikker, og hvorvidt hun altid tømmer flaske helt, når hun drikker den. Hvis hun virker mere sulten, så må hun naturligt gerne få lidt mere, siger hun selv fra, så må du gå ud fra, at hun har fået det, som hun har behov for. Det er naturligt en balance, for måske får hun en del flere flasker nu, og når antallet af flasker skrues ned, kan hun godt have behov for lidt mere mælk i hver flaske - modsat, så afhænger det af, hvor godt hun kommer igang med skemad og vand af kop - og hvad hun reelt kan rumme. Hendes væskebehov skal naturligt dækkes... Det er derfor ikke muligt at svare helt entydigt på om 120 ml er nok, flere faktorer spiller ind.

Med hensyn til putning om dagen, så kan det godt være en idé at forsøge med barnevognen i en periode, for på den måde at vænne hende fra, at I skal sidde og hoppe på en yogabold. Du kan også forsøge med sang, og så har flasken også den fordel, at den kan gives der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Du kan derfor også prøve at lægge dig med hende i dobbeltsengen og give hende flasken liggende, dog sørge for at hun ligger lidt eleveret. På den måde får hun stadig din nærhed, som når du sidder med hende i armene på bolden, men hun lærer at falde i søvn liggende stille og uden bevægelse.. og hen af vejen vil hun så måske kunne lære at falde i søvn på denne måde i egen seng...

Start med at introducere grøntsagsmos om aftenen, så hun vænnes til at få skemad to gange dagligt og tilbyd grød til frokost. Og når hun har fået to måltider dagligt en lille uges tid, så introducerer I morgengrød for hende, så hun får 3 måltider. Til alle måltider gives vand af kop.

Omkring 6 måneders alderen vil det være godt at introducere de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og øllebrød. Det må du derfor gerne begynde at gøre nu. Det vil også være fint med ristede rugbrødsskorper, agurk og ligende i hånden at gumle på og øve sig mundmotorisk på.

Hun må lige nu meget gerne få mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager, og når hun lige om lidt bliver 6 måneder, kan hun få grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder (1/10 af retten og ellers serveret med 14 dages mellemrum). Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme, og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.

Når hun bliver 6 måneder, skal du også igang med at tilsætte kød og fisk til grøntsagsmosen. Det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk, og det må hun også meget gerne få. Du må gerne bruge de grøntsager, kød og fisk, som I voksne spiser:)

Gradvist skal hun også tilbydes mellemmåltider, som i starten vil bestå af frugt og bær. Det kan være hjemmelavet frugtmos, eller det kan være mos, som du køber, og som passer til hendes alder. De kan vi tage om et par uger, når I stille og roligt er kommet igang med de ny vaner og rutiner :)

Der er masser af tage fat på, og der skal ske store ændringer nu, hvor lillepigen bliver 6 måneder, men tag det stille og roligt - start med at holde fokus på rytmen:

- 3 lure om dagen og f.eks. middagsluren som dagens længste lur
- Skemad og vand af kop, når hun vågner, flaske, før hun skal sove.
- Starte med at indføre grøntsagsmos om aftenen, give grød til frokost
- Indføre morgengrød, så hun kommer op på 3 måltider
- Prøve at Indføre drømmeflaske sen aften i stedet for først på natten

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner, og guides igennem måned for måned. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på, at den er kommet i ny udgave 2021.

Rigtig meget held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor